„Apoteoza lui Homer”-Pictura lui Ingres(Jean Auguste Dominique Ingres)

Imaginea lui Ingres „Apoteoza lui Homer” a fost scrisă în 1827. Artistul a fost însărcinat să decoreze plafonul din Luvru pentru a coincide cu deschiderea Muzeului, care a fost proiectat să demonstreze superioritatea culturală a Franței și astfel să consolideze legitimitatea monarhului său. Critic important pentru aceasta a fost crearea unui continuum care se întindea de la lumea antică la cea modernă din Franța și, astfel, această imagine a devenit un proiect de legitimare politică și culturală.Subiectul comporta o mulțime de portrete, căci Ingres imaginează literații lumii veniți sa aducă un omagiu șefului lor suprem, lui Homer, în momentul în care muza, una dintre cele mai frumoase creații ale lui Ingres, pune pe capul poetului orb coroana nemuririi.

Artistul îl onorează pe Homer ca pe creatorul civilizației occidentale. El stă în mijlocul compoziției, încoronat cu coroana de laur a lui Nika.

Figurile trebuiau sa fie destul de precise, pentru ca sa evoce fără greutate trăsăturile personajelor, dar, în același timp, ireale, asa cum le-am vedea în vis. In alegerea lor, Ingres a fost extrem de scrupulos. A considerat ca prin reprezentarea lor în tablou el făcea o clasificare, de care alții se cuvenea sa tina seama.

La dreapta și la stânga tronului lui Homer sunt cele doua fiice nemuritoare, Iliada și Odiseea. Iliada, o splendid viziune, amintește de marile creații ale Renașterii, de Sibilele lui Rafael și Michelangelo. Odiseea este visătoare, ea a văzut atâtea în călătoria ei. Pentru aceste figuri, cât și pentru capul lui Homer, artistul a făcut numeroase schite. Numai pentru Homer sunt cunoscute pentru o suta de studii.

Homer este înconjurat de mai mult de 40 de figuri ale canonului vestic, printre care sculptorul grecesc Phidias (care deține un ciocan), marii filosofi Socrates și Platon (întorși în dialogul din stânga lui Phidias), Alexandru cel Mare (în colțul din extrema dreaptă în armura de aur) .

Ingres a inclus, de asemenea, figuri din ultimele secole. Sub Alexandru cel Mare se află Michelangelo cu o placă de desen în mână. William Shakespeare se află lângă artistul Nicolas Poussin în stânga jos, împreună cu Mozart și poetul Dante. Eroul și inspiratorul lui Engra, Rafael, îmbrăcat într-o tunica întunecată, sa alăturat mâinilor artistului grec Apelles, iar între ei, o figură ascunsă, cu o față tânără, se presupune că este un portret al celui mai tânăr Jean Auguste. Indiferent dacă este vorba de un autoportret, artistul și-a definit în mod clar strămoșii culturale și a confirmat superioritatea valorilor clasice.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: