TIZIANO-pictor oficial al Republicii Venetia

Nu se cunoaste data exacta a nasterii artistului; se presupune ca s-ar fi nascut intre 1488 si 1490 la Pieve di Cadore, in Muntii Dolomiti. Tatal sau avea diverse functii publice, printre care aceea de capitan al militiei locale si inspector minier. Cand avea in jur de 10 ani, Tiziano este trimis impreuna cu fratele sau Francesco la atelierul lui Sebastiano Zuccato din Venetia, pentru a deprinde arta mozaicului.

Nu va ramane totusi multa vreme aici si nici, mai tarziu, in atelierul lui Gentile Bellini, caci „nu putea suporta stilul sec si elaborat al acestuia” (Lodovico Dolce). Doar la atelierul lui Giovanni Bellini (fratele lui Gentile), Tiziano va ramane cativa ani.

In anul 1513, cardinalul Pietro Bembo, om de cultura umanist, il cheama la Roma. Tiziano stie sa profite de aceasta ocazie, instiinteaza autoritatile venetiene ca ar prefera sa ramana in oras si, – la moartea lui Giovanni Bellini in 1516 – fu numit succesorul lui in functia de pictor oficial al Republicii Venetia. Avea pe atunci numai 25 de ani.

Tiziano Vecellio: „Bachus și Ariadna”, 1522-1523 – National Gallery, Londra

In Venetia picteaza multe portrete, fascinante redari ale frumusetii feminine surprinse in ipostaza Florei sau a Salomeei, precum si „Inaltarea Fecioarei”, o panza de dimensiuni vaste, integrata in interiorul bisericii calugarilor franciscani din Frari.

Intre timp, Alfonso d’Este ii comanda trei tablouri pe teme mitologice: „Bachus si Ariadna”, „Sarbatoarea lui Venus” si „Bachanala”. Artistul va lucra mai multi ani (1518-1523) la aceste „poeme” – dupa cum le numeste – fara a neglija alte comenzi si tematici.

In anii 1523-1525 se duce in cateva randuri la Ferrara, unde cunoaste pe Federico II GonzagaPrintre ei se afla vestitul arhitect Jacopo Dansovino si exegetul Pietro Aretino, cel mai „caustic” condei al Italiei. Amandoi vor deveni prietenii cei mai apropiati ai lui Tiziano.

In anul 1525, Tiziano se casatoreste cu Cecilia Soldano, fiica unui barbier, de la care are doi fii, pe Pomponio si Orazio. Cand in 1530 se naste fiica Lavinia, sotia sa se imbolnaveste si moare.

In anul 1530, papa recunoaste suprematia lui Carol Quintul si-i asaza pe cap coroana de fier a imparatilor romani. Gratie interventiilor lui Aretino, lui Tiziano i se incredinteaza in 1548 sarcina de a face portretul suveranului.

Tiziano Vecellio: Portretul lui Carol Quintul, 1548 – Alte Pinakothek, München

In randul curtilor princiare la care are acces intra si Urbino. Pentru principele della Rovere executa minunatul nud „[Venus din Urbino”][1]. Tiziano picteaza aproape totul: portrete, peisaje, scene mitologice debordand de erotism si scene religioase. In anul 1545 pleaca la Roma, unde picteaza portretul Papei Paul al III-lea si obtine cetatenia „Cetatii Eterne”. Curand se intoarce totusi la Venetia. Acum artistul picteaza mai mult pentru sine, panze minunate, care anunta pictura generatiilor viitoare. In 1566, este ales membru la „Accademia del Disegno di Firenze”, impreuna cu Andrea Palladio si Jacopo Tintoretto.

Tiziano moare pe 27 august 1576, in timpul epidemiei de ciuma. Ca urmare a deciziei Senatului, in pofida prevederilor de igiena, scapa de groapa comuna si este inmormantat langa biserica „Santa Maria dei Frari” din Venetia.

Tiziano Vecellio: „Venus la oglindă”, 1555 – National Gallery of Art, Washington

Tiziano dezvolta un stil personal al culorilor, care veneau aplicate in mod rapid, cateodata imprecis, fara desene pregatitoare: rezultatul este o expresivitate directa, figurile sunt mai vii si reale. Este unul din cei mai prestigiosi portretisti si cu siguranta cel mai influent. Adesea introduce accesorii, un caine sau un instrument muzical, iar atitudinea personajelor sale este foarte naturala. Femeile reprezentate sunt frumoase si senzuale, cu par lung care cade pe spinarea nuda, intr-un cadru simbolic sau alegoric. Pictura „Venus la oglinda” demonstreaza ce efect coloristic reuseste Tiziano sa obtina folosind o paleta de culori redusa. Cu acest tablou, Tiziano participa la o dezbatere pe tema artei: muzica ar trebui sa fie de acelasi rang si de aceiasi importanta pentru om ca frumusetea vizuala, reprezentata de artele frumoase.

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: