Festivalul Enescu-O zi plină, cu fermecătorul „Il Giustino”

Il Giustino” cu Accademia Bizantina și Ottavio Dantone a fost un spectacol încântător. În sala intimă a Ateneului, în atmosfera caldă și ușor somnolentă a miezului de noapte, m-am gândit instantaneu la premiera privată pe care Vivaldi a dat-o acestei opere, complet necunoscute până acum câțiva ani, pentru carnavalul roman din 1724. Pentru cei prezenți, nu puțini – m-am mirat cât de multă lume a rezistat până la finalul târziu din noapte – a fost cu siguranță un privilegiu rar să asculte muzică vivaldiană de operă cu vocile superbe ale garniturii solistice și impecabila orchestră barocă, dirijată de la clavecin de Ottavio Dantone.Libretul e, ca la mai toate operele lui Vivaldi, o poveste încâlcită, care amestecă realitatea cu fantasticul, istoria cu fabulația și eroticul cu politica. Țăranul Giustino, un om brav și virtuos, are întâlnire cu destinul atunci când o salvează pe Leocasta, sora împăratului, din ghearele unui urs. Se va lupta și cu un înfricoșător monstru marin, dar mai ales cu urzelile maleficului Amanzio, se va lupta cu toată lumea pentru bine și adevăr, chiar și cu tiranicul Vitaliano, un pretendent ambițios la tron, care până la urmă se dovedește a-i fi frate. Triunghiuri amoroase, situații limită, gelozie și multă ambiție într-o atmosferă de poveste combinată cu puțin Game of Thrones, peste care plutește, atotputernic și impacabil, destinul După admirabila sinfonia tripartită introductivă, încep să curgă recitativele, e mult recitativ descriptivo-situațional în opera vivaldiană, integrat de ariile de superbă virtuozitate și caracter emoțional. Vivaldi e și aici artificii și emoție, are mult pasticcio,publicul recunoaște surprins începutul Anotimpurilor pe intro-ul unei arii, are un instrument de bizar efect timbral și, mai ales, minunate arii. Delphine Galou, în rolul principal, e un Giustino convingător care, ocupat să omoare urși, n-are mare lucru de cântat până spre finalul actului doi, când uimește audiența cu Su l’altar di questo nume, superbă arie de bravura. Unul dintre cele mai ingrate registre vocale, cel de contralto, are la Galou grave pline și catifelate, cu acut puternic, incredibil, care sună extraordinar, ca o voce de autentic contratenor. Tehnică admirabilă pentru solista franceză, pusă exceptional în valoare și în Ho nel petto un cor si forte, aria în care e acompaniată de psalterium-ul, un instrument bizar la fel cum bizară e alegerea compozitorului cu acest instrument străvechi ce creează o atmosferă vrăjită în sala Ateneului Foarte puțină lume pleacă la pauză, publicul avizat știe că vor mai trece doi ani până la o altă întâlnire cu frumusețea barocului. Și ceilalți soliști sunt minunați, Silke Gäng impecabilă și caldă mezzo, cu rol bun în Anastasio și o minunată interpretare în Vedro con mio diletto, arie făcută celebră în recitaluri de Jaroussky și mai nou de revelația Jakob Joszef Orliński. Mi-a plăcut mult și soprana Emoke Barath, o foarte prezentă și convingătoare Arianna, cu voce plăcută și tehnică ireproșabilă, dar și soprana de origine română Ana Maria Labin, voce frumoasă și îngrijită în Leocasta, la fel ca Arianna Venditelli, un malefic perfect în Amanzio. Impresionant și Emiliano Gonzalez Toro, în Vitaliano, dar ce a lipsit distribuției de vis a fost un contratenor autentic, Alessandro Giangrande, tenor autentic în Polidarte, fiind în postura de a suplini și rolul Andronicopartitură destul de ingrată pentru vocea sa. Orchestra e minunată, condusă imperial de Ottavio Dantone așezat la clavecin, echipa e sudată de mult în jurul concertmaestrului Alessandro Tampieri, pe care l-am văzut cu Mullova în 2017, cântând Bach în festival, tot la Ateneu, și face senzația unei întâlniri între prieteni care se bucură să cânte târziu în noapte pentru alți prieteni care aplaudă foarte fericiți la final. E a treia chemare la rampă, s-au făcut orele 1.30 în noapte, dar nimeni nu pleacă acasă, a fost minunat! Grazie, Accademia Bizantina, grand merci Delphine Galou .

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: